67 000 flygresor till Italien, eller 4 500 varv runt jorden i en bensindriven bil. Det är den klimatpåverkan som alla engångsflaskor med stilla vin som säljs på Systembolaget per år motsvarar.
Trots det tror var fjärde konsument att glasflaskan är den mest klimatsmarta förpackningen och fortsätter att välja den över andra miljövänligare alternativ. Det visar en ny undersökning av Kantar Public som gjorts på uppdrag av Systembolaget, skriver företaget i en pressrelease.Både pappförpackningar och burk är betydligt bättre än engångsflaskor i glas för klimatet.
─ Om alla 75-centilitersengångsflaskor, eller mindre, med stilla vin som säljs på Systembolaget byts ut mot pappförpackningar minskar co2-utsläppen med 33 500 ton per år, säger Sara Norell, direktör för sortiment, inköp och varuförsörjning hos Systembolaget.
Läs mer om Systembolagets klimatstrategi i nästa Butikstrender, nr 10/2022