Restaurangnäringen är en av de branscher som är hårdast drabbad av coronapandemin, konstaterar Carlsberg Sverige och landar en ny kampanj för att bidra till att stötta branschen.
Initiativet går under namnet ”Stammisglaset” och handlar om att hjälpa krogar och att uppmärksamma den positiva kraft Sveriges restauranger står för.
– Vi vill göra vad vi kan för att för att bidra till en livskraftig restaurangbransch. Därför lanserar vi nu vår största restaurangkampanj någonsin, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Syftet med Stammisglaset är att hylla den speciella relationen mellan en restaurang och dess stammisar och samtidigt hjälpa Sveriges restauranger igenom en tuff tid.
Stammisglaset är ett unikt specialdesignat glas som endast görs i ett exemplar per krog och som auktioneras ut på Tradera till högstbjudande.
Alla intäkter från auktionen går oavkortat till den specifika restaurangen.
– Kampanjen är också en påminnelse om den starka relationen mellan gästen och restaurangen, påpekar Carlsbergs vd.
Stammisglaset är ett landsomfattande initiativ där över 700 restauranger deltar. Kampanjen lanseras 15 juni och pågår till och med den 28 juni.
Alla som har en favoritkrog har möjlighet att buda hem ett eget stammisglas på tradera.se.
Samtidigt dubblar Carlsberg Sverige det totala beloppet, upp till en miljon kronor, som auktionerna tillsammans inbringar.
Bidraget från Carlsberg Sverige fördelas sedan jämnt till alla restauranger som har varit med.
Under augusti levereras glasen till krogarna, ett glas för varje krog, som står i baren och väntar på dess vinnare.
Kampanjen kommer att synas i alla stora tv-kanaler, i tidningar och på sociala medier under fyra veckor.
– Vi vill hylla alla Stammisar från norr till söder och påminna om att det är nu som just deras favoritställe behöver hjälp, säger Peter Hammarstedt.