Den över 100 år gamla destillationspannan samsas med nyinköpta maskiner när Saturnus tillverkar 4 000 flaskor glögg i timman.
Nu tar femte generationen Liepe över Malmös äldsta privatägda företag, ett företag som varit aktivt sedan 1893.
Saturnus har genomgått ett skifte från essenser till drickfärdiga produkter, där man idag kan stoltsera med att vara Sveriges största tillverkare av glögg.
Glöggen löper som företagets röda tråd, eller snarare blodomlopp, från starten 1893 till i dag, förklarar Ludwig Liepe, som tillsammans med brodern Filip nu gått in som femte generationen i bolaget.
– Dagligvaruhandeln står för över hälften av vår omsättning på egna varumärken där glöggen är vår absolut främsta produkt. Vi driver trender inom segmentet med både smaksatt glögg och glögg med låg sockerhalt, men det som jag tycker gör oss speciella är att vi inte tummar på hantverket och grundsmakerna. Metoderna är desamma som för 130 år sedan, vi använder fortfarande utrustning som hängt med sedan sekelskiftet.
– Vi har redan bestämt 2023 års glöggnyhet. Den håller jag på så att vi i stället kan fokusera på årets glögg 2022 som är Frostbär, där vi smaksatt vår alkoholfria vitvinsglögg med havtorn och rönnbär. Namnet kommer från att de båda bären smakar som bäst om de skördas efter första frosten. Fjolårets succé Vintermojito kommer finnas tillgänglig även i år då den förra året sålde slut innan första advent.
– Något vi verkligen vill satsa på är den alkoholhaltiga glöggen. Vi har tagit fram två recept som vi tycker är riktigt vassa. En vinglögg med de klassiska kryddorna som kanel, kardemumma och nejlika. Den tyckte vi blev så god att vi funderade kring hur vi även kunde göra en starkvinsglögg på samma bas. Efter att ha experimenterat en del kom vi fram till att sherry blev den perfekta kombinationen då den verkligen gifter sig med russin och fikon, som också ingår i glöggbasen. Båda släpptes i beställningssortimentet den 2/11 och vi är mycket spända på hur mottagandet kommer bli.