Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts, påpekar Svensk handel.
– Men ön står inte utan utmaningar. Svensk handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken, skriver organisationen.
Omsättningen i detaljhandeln har ökat med 30 procent sedan 2010 och till skillnad från många andra platser i Sverige ökade försäljningen även under pandemin.
Allt fler valde att semestra på ön, samtidigt som de som normalt tillbringar helger och somrar på Gotland valde att bo och arbeta från ön.
Dagens 61 000 invånare förväntas bli fler, något som innebär ett ökat behov av handel, vilket skapar såväl möjligheter som utmaningar för Gotland med världsarvet Hansestaden Visby.
– Vi är införstådda med att det i Gotlands fall krävs en noga avvägning mellan utveckling och bevarande av kulturmiljöer. Man ska ha full respekt för kulturarvet, men det får samtidigt inte hämma möjligheten till tillväxt, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef hos Svensk handel.
Under Almedalsveckan tidigare i juli träffade branschorganisationen representanter för Region Gotland samt medlemsföretag för att diskutera hur handeln på ön kan utvecklas. Mötet var fruktbart och vidare diskussioner kommer att föras under hösten.
– För att Gotlands handelsplatser ska svara mot dagens både fysiska och digitala handel krävs bra förutsättningar för kontakter och beslut och ett nära samarbete med handeln och övrigt näringsliv, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert hos Svensk handel.