Greenfood och Agtira ökar produktionen

Foto Pressbild
Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

Greenfood och Agtira har tecknat ett avtal om en ny anläggning i Boden. Avtalet är värt 285 miljoner SEK och innebär att skörden från växthuset i Boden kommer säljas och distribueras av Greenfood. Något som kommer öka Sveriges självförsörjningsgrad och tillgängligheten av färsk, lokalodlad gurka i norra Sverige.

– Tillsammans fortsätter vi satsa på urbana odlingar som kan förse konsumenter med grönsaker lokalt och effektivt, dygnet runt och året om. Allt sker på små ytor och lokalt så att transporterna till norra Sverige minimeras. Dessutom minskar vattenförbrukningen med 95 procent, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.

Gurkodling på restvärme i Boden – en vinnande kombination
Boden är en perfekt plats för etableringen med sin strategiska position i Norrbotten och väl utvecklade infrastruktur. Anläggningen blir också den första i Greenfood och Agtiras samarbete som ska värmas av överskottsenergi från intilliggande serverhall.

– Potentialen att tillvarata restvärme från datahallar och andra industrier är en enorm, ofta outnyttjad resurs som finns på många håll i landet. Därför väljer vi att lyfta det som ett särskilt intressant spår även inför kommande etableringar då det förbättrar både driftsekonomi och hållbarhet, säger Pontus Lamberg.

När anläggningen är igång kommer Agtira fokusera på att utveckla och drifta växthuset medan Greenfood marknadsför och säljer produkterna. Målet är att skörda de första grönsakerna i Boden under början av 2024.

Samarbete stärker Sveriges livsmedelsberedskap
I början av 90-talet producerade Sveriges bönder 75 procent av landets livsmedel – i dag har självförsörjningsgraden sjunkit till 50 procent, enligt Lantbrukarnas riksförbund. För att höja Sveriges försörjningsgrad driver Greenfood idag flera samarbetar med foodtechbolag. Målet är att skapa framtidens matproduktion som kan tillgodose den växande efterfrågan på hållbar, närproducerad mat – både under sommar och vinter.

– En högre försörjningsgrad av grönsaker ökar våra chanser att hantera olika typer av kriser och handelshinder. Dessutom skyddar vi miljön och ökar tillgången till hälsosam mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood Group.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil