I Coops nya kampanj ”I huvudet på en ägare” tar Stefan Ekengren rollen som grillmästare och delar med sig av sina bästa grilltips. I samarbete med Coop, där Ekengren tidigare har bidragit med recept på potatis och genomfört en matlagningskurs, fokuserar han denna gång på grillningens konst.
En av filmerna i kampanjen visar hur Ekengren förbereder isbergssallad i biffstorlek, samtidigt som han proklamerar ”Mer klot åt folket”. Utöver detta presenteras även klipp som ”Grilla grönt” och ”Maillard-effekten”, som utforskar kemiska reaktioner vid grillning och dess effekt på köttets smak och textur.
Johan Öhlin, marknadschef på Coop Sverige, uttrycker att kampanjen syftar till att inspirera till enkel, kreativ och personlig matlagning som är inkluderande för alla. Ekengren själv, som är medlem och förespråkar Coops tankar om ägande och påverkan, ser fram emot att vara en del av detta initiativ.
Kampanjen, framtagen av Coops marknadsavdelning i samarbete med Stefan Ekengren, börjar sändas den 17 maj i sociala medier. Rickard Villard är Creative Director och regissör för filmerna.
Genom att använda sociala medier som plattform för kampanjen hoppas Coop kunna inspirera sina medlemmar till spännande och enkel matlagning, där gemenskap och berättelser kring mat står i fokus.