KRÖNIKA: Grisproduktion kan bli klimatneutral

Anton Alexander, skribent Butikstrender | Foto The Flco

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Svensk grisproduktion har länge varit en föregångare inom djuromsorg och hållbarhet, men nu tar branschen sikte på ett ännu mer ambitiöst mål: klimatneutralitet till 2050. En ny rapport från Lantmännen och andra aktörer visar att klimatavtrycket från grisproduktion kan minskas med 43 procent redan till 2030, vilket överträffar internationella klimatmål. Men hur balanserar man ambitionerna med lönsamheten?

Rapporten lyfter fram konkreta strategier för att minska klimatpåverkan. Foder är en avgörande faktor: genom att optimera sammansättningen med biprodukter och växtförädling kan utsläppen minska avsevärt. Dessutom nämns biogasproduktion från stallgödsel som en win-win-lösning – både för klimatet och som energikälla.

Men det är inte bara tekniken som behöver utvecklas. Svenska grisbönder måste få ekonomiska incitament att investera i fossilfria insatsvaror och energieffektivitet. Här krävs rejäla ryggdunkar från både politiker och marknaden i form av investeringsstöd och bättre betalning för hållbart producerat kött.

Djurvälfärd som konkurrensfördel

Det har länge varit ett säljargument att svenska grisar har det bättre än sina internationella motsvarigheter. Och visst är det sant: djurvälfärd och hälsa är inte bara viktiga etiska frågor utan också ekonomiska. Välmående djur är mer produktiva och klimateffektiva, vilket ytterligare stärker den svenska positionen.

Men för att omvandla detta till säljbara värden krävs smartare marknadsföring. Är det inte dags att svensk grisproduktion positionerar sig som den hållbara premiumprodukten den faktiskt är? Lantmännen och Scan Sverige borde utnyttja detta bättre för att vinna marknadsandelar, särskilt internationellt.

Ekonomi och innovation i symbios

För att nå målen behöver branschen inte bara titta på klimatet utan även på plånboken. Det räcker inte med goda intentioner – utan lönsamhet står satsningarna på ostadig grund. Samtidigt är det just investeringar i ny teknik och innovation som skapar långsiktig ekonomisk trygghet.

Kanske är det här branschens största utmaning: att övertyga konsumenter och detaljhandel om att hållbar grisproduktion är värd sitt pris. För om vi inte kan få konsumenten att förstå att klimatvänlig mat också är en investering i framtiden, då kommer visionen om nettonoll att förbli just en vision.

Rapporten målar upp en ljus framtid för svensk grisproduktion – men det är tydligt att vägen dit kräver både samarbete och skickligt affärssinne.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil