Att musik kan påverka plantors tillväxt är inte bara en kuriositet, utan faktiskt ett forskningsområde som har fångat intresse världen över. Studier har visat att växter, trots avsaknaden av öron, kan uppfatta vibrationer från ljudvågor och reagera positivt på dem. I samarbete med RISE, har Lidl tagit reda på att olika musikgenrer kan ha olika effekt på växttillväxten. Till exempel visade en studie att alfalfafrön reagerade positivt på klassisk musik och vals, där alla frön utvecklades till groddar. Dessutom visade forskningen att ärtplantor som exponerades för klassisk musik växte sig 38 procent högre och producerade 33 procent mer frön.
Ett nytt grepp för högre kvalitet
För att sätta denna forskning i praktiken har Lidl installerat ett omfattande ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter växthus. Genom att spela en symfonisk version av ”Sån är Lidl” från Kungliga Filharmonikerna hoppas Lidl kunna förbättra kvaliteten ytterligare på de frukter och grönsaker som säljs i deras butiker. Produkterna, som inkluderar tomater, gurkor, sallad, färska kryddor och äpplen, kommer att vara märkta med en blå not för att göra dem lättidentifierade för kunder.
En symfonisk framtid för Lidls frukt och grönt
Med denna satsning vill Lidl inte bara erbjuda högkvalitativa produkter utan också sticka ut på en alltmer konkurrensutsatt marknad. ”Bara det bästa är gott nog för våra kunder”, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige. Genom att kombinera vetenskap med kreativt tänkande, hoppas Lidl kunna erbjuda produkter som inte bara smakar bra utan också är odlade på ett innovativt och hållbart sätt.
Lidl Sveriges satsning på musik och odling visar att innovation kan ta många olika former, även inom dagligvaruhandeln. Och kanske kommer detta att bana väg för fler liknande projekt där vetenskap och konst får samverka för att skapa produkter av högsta kvalitet.