En riktigt stark vår och sommar rapporterar Guldfågeln denna coronaera.
Normalt säljer man en femtedel av sina kycklingprodukter till restaurangföretag och där har tappet förstås varit stort i coronapandemins spår.
Nu har restaurangförsäljningen ”till 80 procent” kommit tillbaka för Guldfågeln samtidigt som den privata konsumtionen stigit för företagets produkter.
Det gör att vd Peter Andersson räknar med en tillväxt på 5-7 procent för 2020 och mer långsiktigt på 3-5 procent.
– Trenderna att svensken äter mer kyckling och då helst svensk kyckling har förstärkts i krisen. Det gynnar oss, säger Peter Andersson till di.se.
Nu ser han och företaget framåt med optimism, bland annat efter stora satsningar de senaste åren.
– Vi har investerat stora summor i våra anläggningar de senaste fem åren för att öka kapaciteten vilket har tärt på vinsten. Men det är nu avklarat och att få upp vinstmarginalen är högt prioriterat, konstaterar Peter Andersson.