I en ny undersökning Sifo genomfört säger hälften av de svarande att de tycker att Krav-märkningen gör det enkelt att välja hållbara livsmedel.
I en ny undersökning Sifo Kantar gjort åt Krav framgår att viljan hos de svarande att agera hållbart när det gäller livsmedel ökar.
Hälften av de svarande, 51 procent, tycker att Krav-märkningen gör det en kelt att välja hållbara livsmedel.
44 procent av de svarande uppfattar Krav-märkt som miljövänligt, 43 procent att märkningen står för odlad utan naturfrämmande bekämpningsmedel, 38 procent att den indikerar hållbart producerad, 35 procent att varan är producerad på ett sätt som är bra för djuren och lika många att märkningen är ett tecken på att varan har hög kvalitet.
I Sifo Kantars konsumentundersökning säger 43 procent av de svarande att de vill agera mer hållbart än de gör i dag, vilket är en ökning med 7 procentenheter från förra årets undersökning.
Undersökningen visar också att bland de som redan köper hållbarhetsmärkta livsmedel så ofta de kan, är Krav den märkning som flest (65 procent) aktivt letar efter.