Axfood har uppgraderat plastförpackningen till sin tvättade potatis under varumärket Garant. Tidigare bestod påsarna av två plastlager som limmades ihop med ett lim som försämrade återvinningskvaliteten. Men nu har limmet bytts ut – och resultatet är en förpackning som bättre lämpar sig för materialåtervinning.
Totalt handlar det om över 50 ton plast per år som nu får en andra chans som nytt material.
– Det här är ett bevis på att innovation och teknikutveckling är en förutsättning för att vi ska kunna ta ytterligare kliv mot mer cirkulära och hållbara förpackningar med mindre miljöpåverkan, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Att designa förpackningar till livsmedel är en balansakt – de ska uppfylla krav på livsmedelssäkerhet, logistik, hållbarhet och bekvämlighet för konsumenten. Samtidigt växer kraven på att de ska vara miljösmarta.
– Konsumenter efterfrågar i stor utsträckning tvättad potatis som direkt kan användas till matlagning. En tvättad potatis behöver packas i en förpackning som ersätter de skyddande egenskaper som jorden har och som förlänger potatisens spänst och hållbarhetstid, förklarar Nadja Dahlgren.
I butik blir hållbara förpackningar allt viktigare för både kunder och medarbetare. Det här är ett initiativ som kan användas i hållbarhetskommunikation, både på hyllan och i samtal med medvetna kunder.
Kunderna vill se konkreta bevis på hållbarhetsarbete – innovationer som denna stärker varumärket i hyllan och möter den växande efterfrågan på smartare förpackningar.
Axfoods mål för förpackningar:
- Efter 2025 ska samtliga förpackningar vara återvinningsbara
- 25 % av all plast ska bort till 2025
- Till 2030 ska plasten vara återvunnen eller baserad på förnybara råvaror