82 procent av företagen uppgav att chaufförernas välbefinnande är ”viktigt” eller ”mycket viktigt”, och 67 procent lyfte fram vikten av miljöanpassade transporter. Ändå var det bara 36 procent som inkluderade arbetsvillkor i sin beslutsprocess, och inte ens hälften (46 procent) ansåg att miljöarbete vägde tungt vid val av transportör.
Det är en påminnelse om att hållbarhet ofta är en pr-mässig framgångsfaktor snarare än en ekonomisk prioritet. Som Hanna Melander, hållbarhetschef på DB Schenker, påpekar: ”Det verkar som att många tar ansvarsfulla metoder för givet, vilket kan förklara varför hållbarhetskriterier inte lyser igenom i köpbeslut.”
Black Friday – vinstmaskin eller värderingsfråga?
När vi närmar oss årets mest intensiva shoppingperiod, Black Friday, är det tydligt att många e-handlare inte kan motstå trycket. Hela 63 procent deltar för att driva försäljning och stärka sin konkurrenskraft. Men en tredjedel står över – antingen för att motverka överkonsumtion (36 procent) eller hålla stabila priser (57 procent).
Att stå utanför Black Friday kan dock vara en chans att sticka ut. För de företag som avstår är det ett sätt att differentiera sig på en marknad där prispress annars är kung. Det är ett vågat drag som kräver mod – och en rejäl dos kundlojalitet.
Ekonomi möter hållbarhet
För butikschefer och leverantörer som vill vara relevanta i e-handelslandskapet gäller det att hitta balansen mellan pris och hållbarhet. Om priset fortsätter att dominera som kriterium är risken att hållbarhetsfrågor hamnar i skymundan. Här finns en möjlighet för transportörer att tydligare kommunicera sitt hållbarhetsarbete och göra det till en del av värdeerbjudandet.
Det är tydligt att hållbarhet är viktig – men bara så länge det inte påverkar lönsamheten. Och kanske är det här vi ser den största utmaningen: Att få företagen att inse att hållbarhet och ekonomiska framgångar inte nödvändigtvis är motsatser. Kanske, bara kanske, kommer nästa Black Friday också vara grön.