”Hållbarhet viktigast i livsmedelstillväxt”

Återbruk, återvinning och matsvinnsåtervinning. | Foto: MostPhotos

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Små och medelstora livsmedelsföretag tror att hållbarhetsarbete är deras starkaste konkurrenskraft, enligt en ny enkätundersökning.

Livsmedelsakademin, Packbridge och Krinova har gjort en enkätundersökning med 27 företag i Skåne. 18 av de tillfrågade företagen anger att de redan arbetar med FN:s globala mål för hållbar utveckling. Lika många väljer leverantörer utifrån deras hållbarhetspraxis och 14 arbetar med cirkulära flöden, främst genom återbruk, återvinning och matsvinnsåtervinning.

15 av företagen mäter inte sin miljöpåverkan. Samtidigt blir lokala och internationella regler alltmer strikta vad gäller påståenden om hållbarhet på produkter och tjänster. 
I Danmark är det till exempel inte längre tillåtet att hävda produkters hållbara fördelar utan att kunna backa upp påståenden med korrekt analys och data.

– Tron att framtida konkurrenskraft skapas genom hållbarhetsarbete ger en tydlig fingervisning om att samhällets innovationsstöd tydligt behöver möta detta behov, inte minst i förmågan att kunna mäta sitt hållbarhetsarbete, säger Douglas Almqvist, projektledare på Livsmedelsakademin.

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.