Coops hållbarhetsdeklaration har idag utsetts till Årets hållbara projekt av CIO Awards, IT-Sveriges gala. Innovationen lanserades tidigare i år.
Hållbarhetsdeklarationen lanserades av Coop tidigare i år för att hjälpa kunder och medlemmar att handla mer hållbart och för att styra Coops sortiment av livsmedel mot ett lägre hållbarhetsavtryck.
– All konsumtion ger ett avtryck. Men på Coop har vi bestämt oss för att bidra till att minska avtrycket från matkonsumtionen. Med hållbarhetsdeklarationen har vi hittat ett sätt att förtydliga hållbarhetsfrågan och visa upp våra varors hållbarhetsavtryck utifrån tio olika områden, konstaterar Charlotta Szczpenowski som är kvalitets- och hållbarhetschef hos Coop Sverige.
– Vi har kombinerat livsmedelsdata, digital utveckling och hållbarhetskunskap för att få fram ett nytt sätt att driva på utvecklingen mot en mer hållbar livsmedelsproduktion och -konsumtion, tillägger Szczpenowski. CIO Awards är IT-Sveriges årliga gala där priser delas ut i fyra olika kategorier.
Coops hållbarhetsdeklaration vann i kategorin Årets hållbara projekt.
Juryns motivering till Coops nominering
”Som det största projektet sedan varudeklarationen visar Coop att de menar allvar med sitt hållbarhetsarbete, och siktar på att bli pionjärer genom en metod som de hoppas att hela branschen tar efter.
Hållbarhetsdeklarationen har krävt att man behövt fastställa och besvara många komplexa frågor angående lämpliga regelverk och rättvis metod, men har mynnat ut i en konkret karta som ger vinster för både kunder, leverantörer och de 10 miljöaspekter det behandlar. Potentialen är stor, och detta är bara början”.