Hållbarhet är viktigt för svenskar när man handlar mat men många tycker det är svårt att hitta information, enligt en ny undersökning från Coop.
I en undersökning från Demoskop som Coop presenterar idag förklarar mer än var tredje svarande att man ofta eller alltid låter hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvanor man köper.
Orsaken är vanligen klimatet men även argument som djurhälsa och bekämpningsmedel är frekventa, enligt undersökningen där 2 731 personer svarat,
Det finns dock flera hinder för att handla hållbart producerade livsmedel enligt de svarande.
Största hindren är priset (det anger 37 procent av de svarande), information (26 procent) och den egna kunskapen om hållbarhet (10 procent).
– I Sverige har vi tillgång till otroligt mycket olika mat och livsmedel från hela världen. Vi förstår att man som konsument kan känna att det är svårt att förstå hur maten har producerats och vilken påverkan på miljön, klimatet och samhället den har, konstaterar Coop Sveriges hållbarhets- och kvalitetsdirektör Charlotta Szczepanowski.
– Vår roll som matkedja är att fortsätta förbättra vår information, erbjuda fler hållbara alternativ och göra tydligare märkningar, tillägger hon.
Ur en lista på tio aspekter av hållbarhet ombads de svarande att välja vilka hållbarhetsaspekter som är viktigast för dem när det gäller mat.
De allra flesta sätter klimatet främst (21 procent) följt av påverkan på djurhälsa (18 procent) samt att livsmedel tillverkats utan bekämpningsmedel (18 procent).
Personer upp till 29 år rankar klimatet som viktigast medan personer över 65 år sätter frågan om bekämpningsmedel främst.