Atria meddelar att man nu mer än halverar plaståtgången i förpackningarna för Lönnebergas kyckling och därmed använder 20 ton mindre plast per år.
Stora delar av Lönnebergas kycklingsortiment lanseras vecka 11 i en ny förpackning med mer än halverad plaståtgång, vilket innebär 20 ton mindre plast varje år, skriver Atria i en nyhetstext.
– Den smarta vakuumförpackningen minskar även matsvinnet genom förlängd hållbarhet, och tar mindre plats under transport, i butik och hemma hos konsument. Bra för miljön, bra för alla, sammanfattar företaget.
Den nya förpackningen är en vakuumförpackning i mjukplast med minst 57 procent lägre plaståtgång jämfört med tidigare förpackning. Det är den mindre förpackningen lårfilé som minskats med 57 procent.
Plastreduceringen för Lönnebergas bröstfilé, minutfilé, tunna delade bröstfiléer och den stora förpackningen lårfilé är 63 procent, allt enligt företaget.
Det innebär att Atrias totala plastanvändning minskar med 20 ton varje år och då den nya förpackningen dessutom förlänger hållbarheten 1-2 dagar kan man minska matsvinnet.
– Vi arbetar för att minska påverkan i alla delar av värdekedjan och har jobbat med utvecklingen av den nya förpackningen i två år. Vi är först på marknaden med den nya förpackningen som vi ser även kommer driva kategorin. Bytet till en mer miljösmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsumenten, säger Adam Berggren, förpackningschef hos Atria.
– Vi måste möta kraven från den växande gruppen av hälso- och miljömedvetna konsumenter, konstaterar Anna Kultalahti som är kategorichef för kyckling.