Hannes Hasselrot tar över som VD för Nordiska Kompaniet och blir samtidigt chef för Hufvudstadens affärsområde NK. Med sin gedigna bakgrund från retailbranschen, både i Sverige och internationellt, och erfarenheter från företag som Kronans Apotek, Peak Performance, H&M och Nicole Farhi, tillför Hasselrot en bred kompetens till NK.
Senast kommer Hasselrot från rollen som kommersiellt ansvarig på Oriola Corporation, en nordisk aktör inom läkemedel och hälsoprodukter. I sina tidigare roller har han även drivit digitaliseringsprojekt och e-handelssatsningar, vilket passar väl in i NKframtidsstrategi att expandera sin digitala närvaro.
”Jag är mycket glad över att Hannes Hasselrot vill axla en nyckelroll inom NK och Hufvudstaden. Hannes kombination av gott ledarskap, lång retailerfarenhet och expertis inom digital handel gör honom till rätt person för att utveckla NK som marknadsplats med fokus på ökad lönsamhet,” säger Anders Nygren, VD på Hufvudstaden.
Hasselrot har tidigare erfarenhet av att arbeta på varuhus, bland annat som Department and Project Manager på Liberty i London mellan 2009 och 2012.
”Jag började min karriär som säljare i butik och har sedan dess haft roller på alla nivåer inom retailbranschen. Det ska bli så roligt att tillsammans med mina nya kollegor på NK få fortsätta att utveckla ett av Sveriges starkaste varumärken med två fina varuhus och en växande e-handel,” säger Hannes Hasselrot om sitt kommande uppdrag.
Med Hasselrot vid rodret förväntas NK ytterligare stärka sitt varumärke och möta nya utmaningar inom både den fysiska och digitala handeln.