Sverige har ungefär 4 000 livsmedelsföretag med färre än 10 anställda, enligt SCB, och de flesta av dem har normalt svårt att komma in i sortimentet hos dagligvaruhandeln.
Istället är de beroende av lokala restauranger, kaféer och hotell.
När då dessa sektorer brakar samman i coronavirusets spår drabbas de små livsmedelsföretagen hårt, vilket flera vittnar om.
– Det är närmast tvärnit för många. Det som kan rädda oss är att vi kommer in i handelns hyllor men det går långsamt, säger exempelvis Wiveca Almgren, vd för skånska familjeföretaget Magnihill på di.se.
Hos hennes företag har försäljningen gått ned med 60 procent nu och räddningen är att man kan leverera till svenska skolor och vårdinrättningar som håller öppet även nu. Dessutom säljer man frysta produkter och kan lägga på lager under en begränsad period för att klara situationen.
Nu riktar sig de små livsmedelsföretagen till dagligvaruhandelns kedjor och hoppas att de ska agera snabbt. Ica har också, för att ta ett exempel, i dagarna vidtagit åtgärder för att det ska gå snabbare och smidigare för mindre leverantörer att kunna distribuera till lokala Ica-butiker men hänvisar också till att det är varje handlares beslut när det gäller butikens sortiment.
Läs mer om detta i nr 4 av Butikstrender. Prenumerera här.