Höga jämförelsetal påverkade dagligvaruhandelns tillväxt oktober månad vilket förklarar varför den stannar vid ett plus på 0,1 procent under månaden.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,1 procent under oktober 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Den relativt låga ökningen kan förklaras av de höga jämförelsetalen i oktober 2020, menar man från organisationens sida. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 0,2 procent under månaden. Detta är den femte månaden i rad med en positiv utveckling i butikshandeln.
– Den fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under oktober månad. Totalt ser vi en relativt svag tillväxt, men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger den totala försäljningstillväxten på 0,8 procent, konstaterar Karin Brynell som är vd för Svensk dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 2,7 procent. Hemleverans minskade med 1,2 procent och upphämtning i butik med 4,5 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,9 procent.
Detta kan jämföras med den 7,8 procentiga e-handelsandelen i mars 2021, som är den månad som haft den högsta e-handelsandelen hittills.
– Det är viktigt att komma ihåg att även e-handelns försäljning mäts mot höga jämförelsetal, vilket bidrar till den negativa tillväxten i oktober. E-handelstillväxten var stark under hela förra hösten och i oktober förra året såg vi en e-handelstillväxt om 83,7 procent, avslutar Karin Brynell.