Pandemin har satt än mer fart på handelns strukturomvandling men inte i grunden ändrat riktningen mot digitalisering, menar Handelns ekonomiska råd.
Pandemin har accelerat handelns pågående strukturomvandling, men inte i grunden ändrat riktningen: digitalisering.
Och det är omnikanalföretag grundande i traditionell butikshandel som verkar ha dragit det längsta strået – inte renodlade e-handlare. Så lyder den färska sammanfattningen från Handelns ekonomiska råd.
– Pandemin präglar fortfarande i hög grad handeln och vårt samhälle i stort. Därför fann vi det befogat att följa upp vad som hänt sedan vår förra rapport lades fram för ett halvår sedan och att blicka framåt, säger Erik Åsbrink.
Han är ordförande i Handelns ekonomiska råd som precis lagt fram sin senaste rapport ”Handeln och covid-19: Strukturomvandlingen växlar upp”.
De stödåtgärder som införts har varit viktiga för många av handelns företag. Generella stöd har enkelt kunnat utnyttjas, sammanfattar rapporten och konstaterar samtidigt att de mer riktade stöden har varit svårare att ta del av.
E-handeln har under pandemiåret vuxit ungefär tre gånger snabbare än föregående år. Handelsföretag med bas i ”traditionell” fysisk handel har ökat sin e-handel allra mest.
–Nya e-handelskunder verkar i hög grad ha vänt sig till kända företag som byggt sin verksamhet på fysiska butiker och nu etablerat omnikanalerbjudanden, sammanfattar rådets Mats Bergman.
Mer om rapporten i printmagasinet, Butikstrender 6/2021