Många svenska handlare säger sig uppleva stress i sin iver att introducera smart teknik för att säkra kunderna och förbättra kundupplevelsen.
Men kunderna är mer reserverade än handlaren inför tekniken – och frågan är då om handlare implementerar ny teknik mer för sakens skull än för kundnyttans?
Betalningsplattformen Adyens senaste retailbarometer indikerar att det är så.
– Digitala lösningar erbjuder enorma möjligheter för handlare. Det är dock viktigt att alltid utgå från kundernas perspektiv, påpekar Adyens vd för Norden och Baltikum, Tobias Lindh.
– Det många gör fel idag är att de i första hand tittar på vilka tekniska lösningar som finns tillgängliga och sedan skaffar sig något som ser bra ut på papper, men som för just den butikens kunder inte alls är relevant. Det ger motsatt effekt snarare än förbättrar affären, anser Lindh och exemplifierar;
– Ingen vill idag behöva ladda ner ännu en app eller få ett nytt medlemskort att hålla rätt på, när alla former av kundklubbar kan kopplas direkt till betalkortet.