Under pandemin såg vi tydliga förändringar i matvanor och hur matinköpen förändrades.
Vi möter nu nya utmanande tider med ett tufft ekonomiskt läge som slår hårt mot hela samhället, vilket naturligtvis också påverkar kundernas konsumtionsvanor, konstaterar Ica.
Både vad gäller hur mycket man spenderar på mat och vilka varor man prioriterar.
En undersökning från Ica, genomförd under januari 2023, visar vilka måltider kunderna helst sparar in på och hur de tänker framåt kring mat och ekonomi.
Icas undersökning visar att de måltider de svarande i första hand vill dra in på är mellanmål och fika (32%) samt helgmiddagar och middagar med vänner (26%).
Men även släkten får stå tillbaka – 20 procent kan tänka sig dra ner på släktmiddagarna.
Helgfrukosten är däremot en måltid som många fortfarande vill unna sig, endast 8 procent kan tänka sig att dra ned på den.
21 procent vill inte spara in på någon måltid alls.
Läs mer om undersökningen i nästa magasin, Butikstrender 3/2023