Det blir sträckan Örebro-Hallsberg på E20 som blir platsen för Sveriges första riktiga elväg, en av de mest trafikerade vägsträckorna i Mälardalen.
Stockholm hade förhoppningar om att bli platsen för Sveriges första permanenta elväg men nu har Trafikverket fattat sitt beslut.
Valet föll på att göra den första elvägen på en mer central plats i landet och det blir därför sträckan Örebro-Hallsberg på E20 som blir platsen.
Det är redan idag en av de mest trafikerade Europaväg-sträckorna i mellersta Sverige.
Nu får man en permanent elväg där eldrivna fordon får sin elförsörjning direkt från vägbanan via luftledning eller via en ledning i vägbanan.
– Trafikverkets beslut var resultatet av en sammanvägd bedömning utifrån många kriterier och hänsyn, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för elektrifieringsprogrammet på Trafikverket, till Transportnytt.
Nu arbetar man med att upphandla tekniken för satsningen och tittar på entreprenörer.
Samtidigt finns tre olika tekniklösningar att laborera med och valet mellan dem är ännu inte gjort.
Förutom luftledning och elöverföring via kabel i vägbanans yta – de två alternativen ovan – finns en tredje möjlighet i så kallad induktiv elöverföring där överföringen sker via en ledning placerad några centimeter under asfalten.
Induktiv elöverföring testas med start denna sommar på sträckan mellan flygplatsen i Visby och busscentralen i centrum.