När nu internationella kebabdagen firas kommer också resultatet i vad som presenteras som ”världens största kebabundersökning”. Huruvida fler finns framgår inte i sammanhanget.
Undersökningen är gjord av företaget Schysst käk, som tillverkar kebab, och har rent praktiskt utförts av Yougov.
Det är andra året undersökningen genomförs.
– Svenskarna och kebaben blev ju otroligt uppskattad förra året. För oss var det självklart att göra undersökningen i år också, speciellt då kebabintresset är större än någonsin, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk.
Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk
Undersökningen visar bland annat att lagandet av kebab i hemmen har nått nya rekordnivåer och att rätten idag är en etablerad middagsrätt i de svenska hemmen. De rätter som det lagas mer av i hemmen är kebab, hamburgare och vegetarisk samtidigt som tacos och pizza minskar.
– Idag är hemmakebaben både vardags- och fredagsmysmat, eller till och med vickning på bröllop och höjdpunkten på barnkalas, säger Richard Tellström, måltidsforskare och författare som tillgängliggör sig för den substantiella förankringen av studien.