I Sigtuna stadsängar öppnar Lidl sin 200:e svenska butik nästa vecka och når sitt mål – bara för att gå vidare och öppna fyra butiker till innan nyår…
För flera år sedan lanserade Lidl det mål man tog sikte på – att ha 200 butiker i Sverige.
Nästa torsdag är man där då man öppnar butik nr 200 i Sigtuna stadsängar.
Sedan man öppnade de första svenska butikerna har man steg för steg etablerat sig över landet.
Det har också synts i en ständigt stigande omsättning där fjolårets omsättningsökning på nio procent gjorde att man landade på 11 751 miljoner kr, alltså 11,75 miljarder kr, i omsättning.
Därmed har man satt högre tempo än marknaden i övrigt förra året, säger Lidl Sverige i en pressrelease.
– Lidl växte nästan tre gånger snabbare än övriga marknaden. Enligt GFK växte Lidl Sveriges kundstock under det tredje kvartalet i år med 16 procent, är företagets sammanfattning. Men nästa veckas invigning är en hållplats mot den fortsatta utbyggnaden av Lidls butiksnät, påpekar man.
Faktum är att planen är att hinna med ytterligare fyra öppningar innan nyår.