Efterfrågan på havre har stigit starkt i Sverige de senaste åren i spåren av en trend där växtbaserad kost står i centrum.
Samtidigt som mjölkdrickandet gått ned så har exempelvis havredrycker ökat kraftigt.
Nu ser Lantmännen Cerealia – med varumärken som Kungsörnen, Axa och Start – hur coronapandemin förstärkt trenden.
– Havre har gått från att vara tråkigt till ett modernt och hållbart alternativ. Det är hälsosamt och lokalt odlat, sammanfattar Karolina Valdemarsson som är Sverigechef hos Lantmännen Cerealis till Di .
Lantmännen säger nu i sin skördeprognos för 2020 att vi kommer att se en havreboom.
Man räknar med att den totala havreskörden för året kommer att uppgå till 185 000 hektar. Det är 25 procent mer än 2019 och 13 procent mer än genomsnittsskörden de senaste fyra åren.
– Lantbrukarna har så klart märkt av en ökad efterfrågan på havre, inte minst med tanke på investeringarna från livsmedelsindustrin, både i Sverige och runtom i Europa, säger Lantmännens inköpschef Per Gerhardsson i Di.
Den ökade efterfrågan har självklart ökat intresset för att odla havre men många lantbrukare konstaterar att det fortfarande inte är nog lönsamt att odla havre.