I ett pilotprojekt vill Hemköp ta ett helhetsgrepp kring klimatguidning. Sju butiker i kedjan ska nu testa hur man kan gå denna väg mot ökad kunskap.
Drygt 70 procent av svenskarna vill att deras matbutik ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt, skriver Hemköp och tar det som utgångspunkt för ett projekt kring helhetsgrepp för klimatguidning i butik.
I ett pilottest får sju butiker i fem städer en guidning för att öka kunskapen kring hur man, utan att göra avkall på matglädjen, kan minska sin klimatpåverkan, berättar Hemköp i en pressrelease.
– Många av våra kunder vill göra medvetna val, men det är svårt att själv ha koll på klimatpåverkan för de varor man lägger i korgen. Med våra butiker, vårt sortiment och allt vi kan om mat vill vi inspirera och guida fler att ta klivet mot en mer klimatsmart konsumtion, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig hos Hemköp.
Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo vill drygt 70 procent av de som svarat att deras matbutik, i viss till stor utsträckning, ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt.
Lika många kan tänka sig att ändra sitt val om butiken informerade och guidade till ett val som är bättre för klimatet.
Guidningen består av skyltar som tipsar om till exempel frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror. För de kunder som vill läsa mer finns en QR-kod på skyltarna som leder till hemköp.se.
Här är Hemköps-butikerna i testet
Kalmar – Kvarnholmen
Göteborg – Vasagatan
Stockholm – Telefonplan, Odenplan och Råcksta
Söderköping – Ågatan
Norrköping – Kungsgatan