Oatly får både ros och ris – på sociala medier kanske mest ris – för sin Super Bowl-reklam där vd Toni Petersson sjunger till eget komp på en äng.
Super Bowl är årets största idrottshändelse i USA och i dess kommersiella fotspår är Super Bowl även årets stora reklamhändelse.
Detta år fanns fler annonsörer än någonsin och två debuterande annonsörer är svenska – Klarna och Oatly.
Det var dock med lite olika approach de mötte den amerikanska jättepubliken. Klarna hade, enligt SvD, lagt 100 miljoner kr på en reklamfilm med skådespelaren Maya Rudolph, medan Oatly hade ett 30 sekunder långt inslag där vd Toni Petersson sjöng till eget keyboard-komp, placerad på mitten av en äng.
Reklamen har både hyllats och toksågats. Amerikanska Buzzfeed skriver att den ”underliga reklamen antingen är det sämsta eller bästa vi någonsin sett”.
Sociala medier fylldes av kritiska eller rentav hånfulla kommentarer men även med åsikten att det var kvällens bästa reklam.
Oatly lade ut ett svar på sin hemsida om att reklamen kanske inte var den mest Super Bowl-maxade men att många besökare nu faktiskt kollat upp företaget.
För säkerhets skull tog Oatly även snabbt fram en T-shirt med trycket ”I totally hated that Oatly commercial”.
Och för den som ännu inte hunnit njuta/lida kommer en länk till Oatlys Super Bowl-reklam här: