Vd Helena Helmersson och H&M har inte varit vana vid positiva rubriker på länge.
Nu får man i alla fall en hel del sådana sedan man överraskat marknaden med sitt kvartalsbokslut.
H&M:s första kvartal – december till och med februari – innebär en nettoomsättning som ökar med 12 procent till 54,8 miljarder kr.
Bruttomarginalen sjunker samtidigt något till 47,2 procent mot 49,3 motsvarande period för ett år sedan.
H&M presenterar i dag sitt första kvartal. Det handlar om perioden december till och med februari. Och nettoomsättningen ökade med 12 procent till 54,8 miljarder kronor, från 49,1 miljarder under motsvarande period i fjol.
Samtidigt sjönk bruttomarginalen till 47,2 procent (49,3).
”De externa faktorerna för inköpen till första kvartalet var mycket negativa jämfört med motsvarande period föregående år”, skriver koncernen i ett pressmeddelande.
Vinsten landade på 725 miljoner kronor, mot 458 miljoner för ett år sedan. Det förklaras främst av att H&M under kvartalet fullt ut integrerat secondhand-plattformen Sellpy i sin organisation.
– De externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna fortsätter att förbättras, arbetet med kostnads- och effektivitetsprogrammet pågår med full fart och många av förändringarna som vi har gjort under de senaste åren börjar ge effekt. Samtidigt har vårkollektionerna mottagits väl på de marknader där våren har anlänt. Vi ser framsteg inom alla våra tillväxtområden, skriver vd:n Helena Helmersson i en kommentar.
– Vår ökade investeringstakt inom samtliga tre tillväxtområden ger goda förutsättningar för fortsatt hållbar och lönsam tillväxt. Inledningen av året visar att vi har tagit ytterligare steg mot målet om en rörelsemarginal om 10 procent redan nästa år, tillägger hon.