Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,1 procent under augusti 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under månaden till 14,0 procent enligt SCB:s konsumentprisindex.
Detta innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan uppskattas till minus 4,9 procent.
– Den uppskattade prisjusterade utvecklingen var negativ i augusti, en trend vi sett de senaste månaderna. Dagligvaruhandeln påverkas fortsatt i stor utsträckning av den underliggande inflationen på energi- och bränslepriser som med viss eftersläpning påverkar matpriserna, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i augusti till 9,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,9 procent.
Hemleverans minskade med 1,4 procent och upphämtning i butik med 6,8 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,6 procent.