Arla höjer prognos för koncernens tillväxt men samtidigt varnar man för hur snabbt stigande priser på olika varukategorier kommer att påverka Arla.
Arlas intäkter under första halvåret 2021 ökade med 1,2 procent till 40,6 miljarder danska kronor, motsvarande 56 miljarder kronor.
Stor stabilitet har präglat marknaden och volymen mjölk har legat still i flera år för Arlas del.
Den omsättningsökning man ändå ser har kommit av höjda priser och av ökad försäljning inom egna varumärken, en del som har ökat med 5,6 procent under första halvåret.
– Under 2020 var tillväxten för våra strategiska varumärken exceptionell och det har fortsatt i år på flera europeiska marknader som levererat i den övre delen av våra förväntningar. Vi har starka positioner inom detaljhandeln och tar marknadsandelar, säger Arlas vd Peder Tuborgh i en kommentar till halvårsrapporten.
Samtidigt varnar Tuborgh för ett tuffare andra halvår 2021 med prisinflation efter pandemin som varningsflagga.
Tuborgh exemplifierar med att foderpriserna stigit med 13 procent första halvåret.
– Det sätter förstås extra press på jordbrukare som redan är belastade av de växande kraven från politiker och konsumenter, säger Tuborgh.