Plantasjen har varit ett stormigt företag på ledningsnivå. Det Ratos-ägda företaget fick för åtta månader sedan en ny vd i Olav Thorstad som då kom från tio år inom Sats-kedjan.
Thorstad började vd-jobbet i oktober 2019 men lämnar nu sedan han inte blivit överens med ägarna om inriktningen.
Istället får nu Nina Jönsson ta över som vd för Plantasjen som idag har 140 butiker i Norge, Sverige och Finland för försäljning av växter och växttillbehor. Nina Jönsson har tills nu arbetat som vd för HL Display.
Nina Jönsson, porträtterad i Butikstrender under förra året, har under fyra år jobbat som vd för HL Display och har, skriver Ratos, ”transformerat företaget till ett marknadsledande internationellt bolag med kraftigt förbättrad lönsamhet samt kund- och medarbetarnöjdhet”.
Nina Jönsson är civilekonom och har arbetat inom olika delar av svensk och internationell detaljhandel med, bland annat, jobb inom Ica och Procter & Gamble.
– I dessa speciella tider med nya marknadsförutsättningar är det tydligt att många konsumenter prioriterar den typ av produkter och tjänster som Plantasjen har att erbjuda. Ett ökat fokus på inhemsk konsumtion och investeringar i hem och trädgård ger goda förutsättningar för Plantasjen att under Ninas ledarskap flytta fram sina positioner ytterligare under de närmaste åren, säger Anders Slettengren som är styrelseordförande för Plantasjen.
Nina Jönsson tillträder det nya jobbet redan idag, 27 maj.
– Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Plantasjen till den ledande aktören inom växter, blommor och kringliggande produkter i Norden. Vi har god potential att skapa förutsättningar för människor att må bra genom att syssla med blommor, växter och trädgård. Nöjda kunder och medarbetare som utvecklas, det brinner jag för, säger Nina Jönsson.
Ratos var ägt Plantasjen sedan 2016. Idag har man cirka 1 300 anställda, 140 butiker i tre länder och försäljningen uppgår till cirka 4 miljarder kronor på ett rullande tolvmånadersschema per 31 mars i år.