Svenskarnas e-mathandel är fortfarande blygsam men när den tar fart tror Strongpoint, som arbetar med detaljhandelsteknik, att det blir efterfrågan på hubblösningar för hämtskåp.
Svenskarnas e-mathandel ökar men gör det fortfarande ytterligt långsamt.
Ändå är det rimligt att utifrån alla prognoser tro att 2020 blir det år som ser den kraftigaste ökningen hittills på området.
Ökad e-mathandel kommer att öka efterfrågan på fler leveransalternativ, gärna hämtskåp, tro Strongpoint, ett företag i detaljhandelsteknik som – inte helt oväntat – levererar just hämtskåp.
Hämtskåpen bör, för att möta efterfrågan, finnas nära hemmen och det sätter fokus på att hitta hubblösningar, menar företaget.
Den senaste statistiken när det gäller e-mathandeln i Sverige visar att den fortsätter öka, om än från en väldigt låg nivå.
Däremot skiljer delarna sig åt i så motto att hemleveranser ökar ganska lite medan click and collect-lösningar där kunden själv hämtar upp maten ökar kraftigt.
Att kunna välja själv hur och när man hämtar sin mat från leverantören blir också viktigare.
Strongpoint ser där en ökad efterfrågan på sikt på någon typ av hubblösning med hämtskåp vid exempelvis infartsparkeringar eller, som i Willys projekt med Circle K, vid mackar.
– Kunder idag vill ha val eller i alla fall upplevda val, även om de väljer samma sak varje gång, tror Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende vid Center for retailing vid Handelshögskolan i Stockholm i ett pressmeddelande.