För att få unga att förstå fullkornsbrödets fördelar går nu Brödinstitutet ut med en kampanj vid namn ”Det torra livet på Brödinstitutet”.
Kampanjen består av en semidokumentär filmserie med en stor portion självdistans, där vi får följa med när karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella från Brödinstitutet ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: att visa att fullkornsbröd inte behöver vara så torrt.
De kan mycket om bröd och vitaminer, men lite mindre om Tiktok-danser och ungdomskultur.
Bakgrunden till kampanjen är att de flesta svenskar äter för lite fullkorn.
De flesta, ungdomar och unga vuxna i synnerhet, äter alldeles för lite fullkorn. Då fullkorn förebygger våra stora folksjukdomar mest av alla kostfaktorer, parallellt med att ohälsan kryper nedåt i åldrarna, vill Brödinstitutet ändra på attityden till fullkornsbröd hos yngre vuxna, skriver man i en pressrelease.