ICA Maxi Ängelholm säkrar marginalerna med butiksodling

ICA Maxi Ängelholm visar upp lokal butiksodling som del i hållbar livsmedelsstrategi.
Foto Swegreen

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Medan resten av dagligvaruhandeln brottas med inköpspriser som svajar i takt med världsmarknadens kaos, har ICA Maxi Ängelholm hittat ett sätt att säkra sina marginaler i hela 48 månader. Knepet? En 160 000 plantor stor vertikalodling, strategiskt placerad mitt i butiken och framtagen i samarbete med Swegreen.

Resultatet låter nästan för bra för att vara sant. På bara några veckor har försäljningen av färska sallader skjutit i höjden med 55 %, medan färska örter har ökat med 37 %. Ingen logistik, inga mellanhänder och, kanske viktigast av allt, inga plötsliga prischocker från leverantörer.

Lokal odling har länge varit ett trendigt PR-koncept, men nu visar ICA Maxi Ängelholm att det också kan vara en vinstmaskin. Genom att skippa traditionella distributionskedjor och odla råvarorna själva förvandlas butikens salladssektion till ett effektivt ekosystem där produktion, försäljning och marginaloptimering går hand i hand.

-Vi ser omedelbara försäljningsresultat och en tydlig marginalförstärkning. Dessutom får vi tillgång till lokalt odlade premiumgrödor till ett förutsägbart pris i fyra år framåt, säger Sebastian Damréus, butikschef ICA Maxi Ängelholm.

Med en stabil prissättning i upp till 48 månader betyder det att butikens inköp inte längre påverkas av vare sig transportkostnader eller globala leveransstörningar. Med andra ord, en försäkring mot framtida livsmedelskriser – och en stadig vinstmarginal på kuppen.

Kapitalmarknadens ögon på butiksodling

Att vertikalodling är hållbart är knappast en nyhet, men att det kan vara en guldgruva för dagligvaruhandeln har nu även kapitalmarknaden börjat få upp ögonen för. Swegreen har redan väckt intresse från både riskkapitalister och institutionella investerare, och fyra stora ICA-handlare har förlängt sina samarbeten med upp till fem år.

-Precis som bagerier en gång revolutionerade livsmedelshandeln, ser vi nu att lokal odling i butik har potential att förändra hur vi producerar och konsumerar färska örter och sallader, säger Anders Eriksson, VD på Swegreen.

För ICA Maxi Ängelholm är butiksodlingen mer än en grön PR-gimmick – den är en strategisk satsning för att låsa fast låga inköpspriser, öka försäljningen och skapa ett starkt differentieringsvärde. Med andra ord, framtidens dagligvaruhandel handlar inte bara om att sälja mat, utan om att kontrollera hela värdekedjan. Och just nu ser det ut som att ICA Maxi Ängelholm har dragit det längsta strået.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.