Ica Maxi Barkarby profilerar sig genom att sätta upp digitala informationstavlor med information från Kvinnofridslinjen. Initiativet togs inför jul eftersom fysisk och psykisk utsatthet då ökar.
Det var inför jul som Ica Maxi Barkarby tog initiativet att sätta upp digitala informationstavlor om Kvinnofridslinjens arbete och om hur man kommer i kontakt med den.
Informationstavlorna sattes upp på kundtoaletten och det finns naturligtvis en anledning till placeringen.
Man kan behöva en avskild plats där man utan att någon noterar det får information om hur man kan få hjälp i sin situation, är resonemanget.
– Vi vet att julen är en särskilt utsatt tid för många kvinnor som lever med hot och våld i en nära relation. Inför jul känns det viktigt att i min butik sprida information om Kvinnofridslinjens arbete på ett enkelt sätt på en avskild plats genom den här digitala lösningen, säger Bernt Welander, handlare på Ica Maxi Barkarby, i en kommentar.
Fler än 100 samtal per dag når Kvinnofridslinjen och perioden före och efter jul, nyår och andra stora helger innebär ofta att än fler än vanligt hör av sig.
Hos Ica Maxi Barkarby konstaterar man då att behovet är ännu mer markant och tar då det goda initiativet att försöka hjälpa utsatta kvinnor.