När Ica nu summerar 2020 års klimatutsläpp i den egna verksamheten har dessa minskat något mer än i de mål som Ica självt ställde upp som riktmärken.
När Ica gör bokslut över 2020 års klimatutsläpp har klimatutsläppen i den egna verksamheten minskat med 76 procent jämfört med 2006 års nivå. Därmed överträffas målet om utsläppsminskningar om minst 70 procent, skriver man i en pressrelease.
Där påpekar man även att Ica under 2020 lanserade den nya klimatambition, som tar sikte på nettonollutsläpp och halverad klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel till 2030.
Utsläppen har minskats genom stora insatser och förbättringar inom energi, köldmedia, logistiska flöden och godstransporter, menar Ica som klimatkompenserar för samtliga återstående utsläpp från verksamheten, enligt pressreleasen.
– Det här visar att det går att göra något i klimatfrågan. Även om utmaningarna är stora, så är det fullt möjligt att minska utsläppen i den takt som behövs, säger Ica-gruppens vd och koncernchef Per Strömberg.
– Men det är inget som händer av sig självt. Jag är otroligt stolt över att vi gjort detta tillsammans. Varje lastbil som körts på förnybara bränslen, varje köldmediakonvertering och varje energieffektivisering har varit steg på vägen, tillägger Strömberg.
Ica-gruppen lanserade 2020 en ny klimatambition för att styra arbetet framåt. Senast 2030 ska ICA Gruppen ha netto noll-klimatutsläpp i den egna verksamheten.
Dessutom ska klimatutsläppen från kundernas inköp av livsmedel halveras.
För leverantörerna har Ica-gruppen sedan tidigare målet att de ska anta vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025.
– Vi är stolta, men inte nöjda. Arbetet måste fortsätta i linje med vetenskapen. Vi vet att vår största påverkan kommer från själva livsmedelsproduktionen, och genom att inkludera såväl kundernas inköp som våra leverantörer i ambitionen hoppas vi kunna använda vår kraft att påverka i hela värdekedjan, säger Ica-gruppens hållbarhetsdirektör Kerstin Lindvall.
Under 2020 lanserades även Ica:s Växa-initiativ, som kommer att vara en stor och viktig del i ambitionen att halvera kundernas klimatfotavtryck från livsmedel, skriver Ica om storsatsningen på att öka andelen svenskproducerad, växtbaserad mat, genom scale up-program, samverkan och öppen innovation, samt genom att främja lokala ekosystem.