Ica pekar ut tre vägar för maten i framtiden

Ica pekar ut tre vägar för maten i framtiden
Så ser Icas nya framtidsrapport ut. Där pekar man på tre vägar framåt för oss och planeten. Illustration: Ica

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

I årets framtidsrapport från Ica – ”Växa tillsammans” pekar man ut trender och drivkrafter och hittar tre vägar framåt när det gäller framtidens mat.

I årets framtidsrapport från Ica – ”Växa tillsammans” pekar man ut trender och drivkrafter och hittar tre vägar framåt när det gäller framtidens mat.

Hur kan omställningen till ett hållbart matsystem snabbas på? I årets framtidsrapport ”Växa Tillsammans – konsumenten och den växtbaserade maten 2025” undersöker Ica trender och drivkrafter kring framtidens mat.
Rapporten identifierar tre vägar framåt: möjligheten för små producenter att skala upp, lokala ekosystem och samverkan och öppen innovation.

Som en del i årets framtidsrapport från Ica presenteras nya tankar ur initiativet Ica växa som startade förra året. Initiativet är en satsning för att öka såväl konsumtion som produktion av svenskproducerad, växtbaserad mat och bidra till ett långsiktigt, hållbart matsystem. 

Inom Ica växa har fokus legat på de hållbarhetsinsatser som Ica kan bidra till som ger stor positiv förändring på det svenska matsystemet.
Det är även en viktig del i Icas klimatambition om halverat klimatavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030, påpekar koncernen.

– Ska vi kunna skapa ett hållbart matsystem måste vi öka förädlingsmöjligheterna och hjälpa mindre aktörer att utvecklas. Från Icas håll kan vi hjälpa till med kunskap, konsumentinsikter och rådgivning och i vissa fall garantera långsiktiga volymåtaganden för att sänka riskerna för producenten, säger Sara Rosendahl som är kategorichef för vegetariskt hos Ica.

– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling hos Ica Sverige.

Läs mer om Icas rapport ”Växa tillsammans” i nästa printmagasin, Butikstrender 4/21

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil