ICA satsar på svenskt och lokalt

Eric Lundberg, vd ICA Sverige | Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

ICA lanserar sin mest omfattande kampanj någonsin med fokus på svensk och lokal mat. Satsningen syftar till att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion och göra det enklare för kunder att välja svensk och lokal mat.

ICA erbjuder idag över 7 000 lokala och svenska varor och strävar ständigt efter att utöka detta sortiment. Här ingår ett stort urval av ICAs egna märkesvaror, med mer än 800 svenskproducerade artiklar.

Varje ICA-butik är unik och kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan, vilket gör det möjligt för kunderna att hitta just det de söker. En nyligen genomförd undersökning visade att ICA-butikerna erbjuder över 1 500 sorters lokala korvar och mer än 280 sorters lokal honung.

”Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, och det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. När du handlar på din lokala ICA-butik stödjer du den lokala livsmedelsproduktionen och det lokala näringslivet, vilket i sin tur bidrar till en levande landsbygd,” säger Eric Lundberg, vd för ICA Sverige.

Samarbete med LRF
Sedan 2014 har ICA samarbetat med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, för att bredda utbudet av svenska varor, öka medvetenheten om svenska mervärden och därmed boosta försäljningen av svensk mat samt stödja ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk.

ICA utvecklar egna svenskproducerade produkter som alternativ till sådana som traditionellt inte kommer från Sverige, som till exempel ICAs Goudaost och norrländsk grillost. För att göra det enkelt för kunderna att hitta svenska och lokala produkter, använder ICA märkningar som ”Från Sverige”, samt ICAs egna märkningar ”Härifrån Sverige” och ”Härifrån trakten”.

Fredrik Kullberg, marknadschef på ICA Sverige | Foto Pressbild

”Nu tar vi på ICA ännu ett stort steg framåt för att främja svensk matproduktion och göra det ännu enklare för våra kunder att välja svenskt och lokalt. Under de kommande tre veckorna kör vi vår mest omfattande marknadskampanj någonsin, som kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets ICA-butiker,” säger Fredrik Kullberg, marknadschef på ICA Sverige.

En Kampanj för Hela Landet
Under de kommande tre veckorna kommer kampanjen att synas över hela landet. Den omfattar TV- och radioreklam, onlinekampanjer och exponering i landets alla ICA-butiker. Kampanjen syftar inte bara till att öka försäljningen av svensk mat, utan även till att stärka svensk matproduktion och stödja lokala producenter.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil