En ny hälsostrategi som ska göra det enklare för kunder att leva hälsosamt – och att äta mer grönt. En sådan landar nu Ica och alla dess koncernbolag.
Alla bolagen inom Ica-koncernen i Sverige har antagit en ny hälsostrategi som bygger på en ambition att göra det enklare för kunderna att leva hälsosamt, skriver Ica i en pressrelease idag.
Ett av de första målen är att senast 2025 ska kundernas inköp av frukt och grönt motsvara en konsumtion om 500 gram om dagen. Det ska ske genom inspiration och en rad olika åtgärder i butik, kommunikation och genom påverkansarbete, sammanfattar man.
– Sett till vår storlek och närhet till människor har vi ett stort ansvar, men också en stor möjlighet att bidra till en positiv utveckling i samhället. Vi behöver inspirera och göra det enklare för våra kunder att göra hälsosamma val. För att ytterligare stötta våra kunder utvecklar vi även tjänster för att öka våra kunders psykiska välmående, säger Per Strömberg, vd för Ica-gruppen.
– Vi har som mål att senast 2025 ska kundernas inköp av frukt och grönt motsvara en konsumtion om 500 gram om dagen. Vi kommer också att göra insatser för att sänka sockerinnehåll i våra egna märkesvaror med fokus på barn och barnfamiljer, tillägger Icas hållbarhetsdirektör Kerstin Lindvall.
Läs mer om Icas nya hälsostrategi i Butikstrender 2/2021