En forskningsstudie tillsammans med HUI gör Ica Sverige till vinnare av Stimgitarren för ”ett gediget arbete med en framgångsrik musikstrategi”.
Vilken musik skapar egentligen bäst stämning bland kunderna i matbutiken, undrade Ica Sverige, och genomförde en forskningsstudie tillsammans med HUI för att mäta effekten av olika sorters musik i hyllgångarna och grönsaksdiskarna.
Icas gedigna arbete med att ta fram en framgångsrik musikstrategi gör dem till värdiga vinnare av Stimgitarren 2021, förklarar upphovsrättsorganisationen nu. Resultatet av Ica:s studie blev Ica Sounds – en avancerad datadriven musiktjänst med spellistor som baseras direkt på försäljningssiffror, som alla Ica-butiker i landet kan använda.
För att försäkra sig om att musikskaparna får rätt ersättning för sin musik, valde Ica en lösning där alla musiklicenser ingår. Tjänsten är helt färdigpaketerad för att underlätta för handlarna, och tillgång till all världens musik ingår.
– Det känns jätteroligt och hedrande att vårt arbete med Ica Sounds uppmärksammas med detta pris. Vi har skapat en datadriven, välfungerande och uppskattad tjänst, där vi spelar musik av god kvalitet, vid rätt tidpunkt och som är finjusterad efter Ica:s varumärke och upplevelse i butikerna, säger Josefin Lundmark som är marknadsdirektör för Ica Sverige.