Ica tappade mot index under andra kvartalet i år men Ica-gruppens vd Per Strömberg sammanfattar ändå kvartalet med orden ”Vi hade en bra utveckling”.
Under andra kvartalet i år fick Ica-butikerna nöja sig med en försäljningstillväxt på 0,1 procent jämfört med motsvarande period 2020.
Det kvartalet 2020 hade visserligen goda coronahissade siffror så det är tufft att jämföra sig med dem – men marknaden som helhet växte 0,6 procent andra kvartalet i år jämfört med Icas 0,1 procent.
Det finns flera förklaringar till det men en av dem är att e-handeln inte visat samma tillväxt som tidigare vilket det i sin tur finns flera orsaker till.
Per Strömbergs kommentar är ändå positivt, vilket på sista raden alltid alla vd-ars kommentarer till alla redovisningar är.
– Vi hade en bra utveckling i andra kvartalet där de kraftigt förbättrade resultaten i Apotek hjärtat och Rimi Baltic är speciellt glädjande. Inom båda segmenten tog vi dessutom marknadsandelar, påpekar Strömberg.
– Även Ica Sverige hade en bra utveckling givet utmanande jämförelsetal. I kvartalet slutförde Ica-banken också förvärvet av Forex kundportföljer vilket skapar nya tillväxtmöjligheter för banken, tillägger Strömberg.
Per Strömberg sätter också positiva förtecken till Ica-gruppens utveckling gentemot sina klimatmål.
– Fossilfria transporter är en viktig faktor för att nå våra klimatmål. Godstransporter står för nästan 50 procent av våra totala kvarvarande CO2-utsläpp och att vi lyckas reducera dessa utsläpp är avgörande för att vi ska nå våra övergripande klimatmål, konstaterar Ica-bossen.
– Viktiga steg under 2021 inom detta område är exempelvis Ica Sveriges investeringar i biogas och att vi inom kort tar vår första eldrivna lastbil i drift, en del i vårt samarbete med Volvo lastbilar om klimatvänliga transporter.