Fraktkostnaderna är den stora orsaken när Ikea under 2022 höjer priserna med cirka nio procent i genomsnitt, skriver koncernen i ett pressmeddelande.
Ikea konstaterar att man nu tvingas höja priserna relativt rejält under 2022.
Det är ökade kostnader för frakt och leveranser som leder till prisökningarna, skriver man, och meddelar att prishöjningarna kommer att hamna på cirka nio procent i snitt.
Exakt vilka höjningar det blir i olika länder kan man dock inte precisera utan hänvisar till att det både beror på råvaru- och försörjningskedjan men även respektive lands inflationstakt.
Huruvida man ser fler prishöjningar i kikaren framgår inte av pressreleasen.
– Vi fortsätter att följa hur kostnaderna utvecklar sig. Samtidigt arbetar vi med lösningar för att hantera dessa kostnader på bästa sätt – mot den bakgrunden fattar vi sedan beslut om våra priser, skriver koncernen.
Samtidigt påpekar Ikea att man, parallellt med problemen kring stigande kostnader, samtidigt har investerar cirka 21 miljarder kr ”i befintliga och nya mötesplatser” de senaste tre åren.
– Under det kommande året öppnar vi 30 nya mötesplatser för våra kunder och i allt fler av våra varuhus kan våra kunder via Ikea-appen skanna produkter och på så vis betala smidigare, skriver Ikea också.