Ikea blev anmält sedan en privatperson reagerat på en skrivning under ”Hållbarhet & miljö”, en text man kunde nå via produktsidorna i Ikeas nätbutik, vilket ehandel.se uppmärksammat.
På sidan skrev Ikea, bland annat, följande: ”Vi vill ha en positiv inverkan på vår planet. Det är därför vi vill att alla material i våra produkter ska vara återvunna eller förnybara, och anskaffade på ansvarsfulla sätt, senast år 2030”.
Anmälaren, som uppenbarligen hade en svår dag, skrev i sin anmälan att ”Texten under rubriken ”Hållbarhet & Miljö” fokuserar huvudsakligen på ett mål flera år i framtiden, inte på den faktiska produkten. Dessutom står det att man vill ha en positiv inverkan på vår planet, vilket låter som om det skulle vara bättre för planeten att köpa deras produkter än att låta bli. Så är inte fallet. Det skulle vara godtagbart om de skrev ”mindre negativ” eller liknande”.
Ikea tvingades försvara sig och hänvisade i en lång utläggning till sina övergripande klimatmål.
– Det finns dokumenterade fakta bakom den information som lämnats till kund i anslutning till produkterna men annonsören har ändå valt att revidera och vidta åtgärder för att förtydliga kundinformationen ytterligare, svarade Ikea som ansåg det fanns stöd för påståendet.
Det höll inte Reklamombudsmannen med om och RO:s opinionsnämnd finner nu att texten är ”vag och ospecifik”.
– Genomsnittskonsumenten uppfattar sannolikt texten om att annonsören senast år 2030 endast ska använda återvunnet eller förnybart material i sina produkter som ett exempel på en åtgärd för att uppnå målet om positiv miljöeffekt, hävdar nämnden och ger Ikea en smäll på fingrarna.