Ikea vill satsa mer på storstadskunderna och komma närmare dem. För Stockholm innebär det att Ikea på fem år investerar 1,7 miljarder kr och öppnar fyra nya butiker.
Inredningsjätten Ikea har varit tydlig med att man vill satsa på storstadskunderna.
Ett av sätten att åstadkomma det har varit nya cityvaruhus vilket exempelvis såväl Moskva som Paris fick under 2019.
Nu kommer en Stockholms-satsning från Ingvar Kamprads arvtagare där man totalt investerar 1,7 miljarder kr i Stockholmsregionen under en femårsperiod.
För pengarna ska fyra nya butiker öppnas och det stora målet är att nå fler unga människor, en ny generation kunder.
– Ikea är på en globalt omfattande och ambitiös resa mot att skapa ett mer prisvärt, tillgängligt och hållbart Ikea, och med denna satsning kommer Stockholm ligga i framkant av det nya och framtida Ikea, säger Ikeas svenska landschef Lena Herder i en kommentar.
Lokaliseringen av de fyra nya butikerna är ännu inte offentliggjorda men butikerna ska bli mindre i storlek än de klassiska Ikea-varuhusen. 500 nya anställda ska rekryteras.
Stockholm var 1965 platsen för Ikeas första varuhus utanför Älmhult och 1993 kom varuhuset i Barkarby.
Ikea kök invigdes 2016 centralt i Stockholm på Regeringsgatan 65.