Ikea Sverige har stött på motvind under den senaste tolvmånadersperioden. Försäljningen för perioden 1 september–31 augusti landade på 17,6 miljarder kronor, vilket är en nedgång med 7,9 procent jämfört med föregående år. Antalet besök i Ikeas svenska butiker låg på 35,3 miljoner, en marginell ökning från föregående års 35 miljoner. Däremot minskade de digitala besöken markant, från 164 miljoner till 149 miljoner.
Emily Birkin, landschef för Ikea Sverige, beskriver året som utmanande men betonar att företaget fortsatt tar marknadsandelar trots motgångarna. ”Det här har varit ett år när vi har blivit utmanade, men där vi återigen upplevt kraften och styrkan i vår vision, vår gemenskap och vårt entreprenörskap”, säger hon i ett pressmeddelande.
För att möta kundernas förändrade köpbeteenden satsar Ikea på att utveckla nya butiksformat och investera i att möta kunder på fler plattformar. ”Vi vet att kunder idag vill möta oss på fler och nya sätt”, säger Birkin.
Den globala ägaren, Ingka Group, rapporterar också en försäljningsnedgång på 5 procent, med en total omsättning på 39,6 miljarder euro, cirka 450 miljarder svenska kronor.