Ikea släpper självskanning i app. Den ska testas i två städer men ambitionen hos inredningsjätten är att på sikt rulla ut appen i hela Sverige.
Efter att ha stöpt om varuhusen till i högsta grad självutcheckning ska nu inredningsföretaget ta nästa steg och introducera självskanning via mobilen.
Det blir alltså en ny betallösning för Ikeas kunder men där allt inte sker i den egna Ikea-appen.
– Varje dag ställer vi oss frågan; ”Hur vi kan skapa en bättre vardag för de många människorna?”. Det genomsyrar allt vi gör. Och vi vet att just betalningslösningar är något som under senare år påverkat människors beteenden och förväntningar mer än någonsin när de går och handlar, säger Ike Sveriges kundchef Susanne Jensert.
– Vi är stolta över att strax rulla ut en lösning som gör det enklare att betala och som vi tror att kunderna kommer att gilla, tillägger Jensert.
När kunden skannat varorna och är redo att betala visar kunden upp en QR-kod i en särskild kassa där betalningen sedan sker med bank- eller presentkort som vanligt.
Planen är att kunderna med mobil självskanning helt ska slippa stå i kö i varuhusen.
– Vi vet att tid är dyrbar och en bristvara i samhället. Sverige, som är en digitalt mogen marknad, har snabbt anammat de förenklingar som digitaliseringen möjliggör i vardagen exempelvis när vi handlar, betalar räkningar eller utför bankaffärer, konstaterar Ikeas Susanne Jensert.
– Våra kunder vill bestämma över sin tid själva och vi vill möta det behovet, samtidigt som vi bjuder in alla som besöker oss att lägga sin tid på sådant som ger mervärde; som rådgivning kring heminredning, inspiration och matupplevelser, avslutar hon.
Den nya lösningen ska Ikea först testa i varuhusen i Helsingborg och Jönköping.
Planen är sedan att redan under slutet av året rulla ut betallösningen i alla svenska varuhus.