Ica-handlare över hela landet kommer att sprida Folkhälsomyndighetens information via skyltar och tv-skärmar i butiker men också på sociala medier och i reklamutskick. Varje Ica-handlare kommer utifrån kundernas behov själv kunna välja vilka språk informationen kommer att finnas tillgänglig på.
Genom att använda utrymme i butiker, sociala medier och reklamutskick räknar Ica med att nå miljontals människor varje vecka med informationen från Folkhälsomyndigheten.
– Ica och Ica-butikerna har ett stort samhällsansvar när det gäller att fylla Sveriges kylskåp med mat i denna svåra kris, men Ica-butikerna är också en viktig mötesplats för alla delar av samhället, konstaterar Ica Sveriges marknadsdirektör Josefin Lundmark.
Ica-butikerna följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att minimera risken för smittspridning i butikerna.
– Vi är säkra på att det krävs en stor flexibilitet i omgivningen i särskilt ansträngande tider. Med hjälp av små medel kan vi göra stor skillnad i våra butiker. Våra kunder finns alltid där för oss alla andra dagar om året, därför är det självklart och viktigt för oss att kunna ställa upp för dem i svåra tider med information som kan vara livsviktig, säger Danny Lundblad, Ica-handlare i Skarpnäck.