Svenskt kött, svensk chark – och framförallt samma varor som vi vant oss vid genom åren. Inte heller 2021 överraskade svenskarna vid julbordet.
Livsmedelsföretagens kartläggning kring julmaten 2021 visar ”the same procedure as last year”.
Och inte bara förra året utan ett antal år bakåt är trenden klar, enligt Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman.
– I alla undersökningar vi gjort de senaste 4–5 åren så har svenskproducerat hamnat i topp. Och när man köper svenskt får man hög kvalitet på köpet. Det här gäller ju inte minst kött och chark som svenskarna tycker är extra viktigt under julen, säger Hellman.
– Svenska köttproducenter arbetar hårdare än någon annan med både djurvälfärd och hållbarhet, och det är uppenbart att deras ansträngningar går hem hos konsumenterna, tillägger han.
Siffrorna som bevisar det riktiga i de uttalandena ser du nedan.
Absoluta favoriten på julbordet
Julskinka 28% (25% 2020)
Janssons frestelse 15% (16%)
Sill 10% (12%)
Köttbullar (% (5%)
Lax 7% (8%)
Maten ska vara svensk
49 procent anser att det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad. Det är därmed det viktigaste kriteriet, följt av ”att maten håller extra hög kvalitet” på 41 procent och ”att maten går snabbt och enkelt att förbereda” på 21 procent.
Endast sju procent anser för övrigt att det viktigaste kriteriet är att maten på julbordet är nyttig.
Favoriten i glaset
Julmust dominerar helt när svenskarna får välja dryck till julbordet (79 %). Därefter kommer i tur och ordning julöl (45 %), vatten (34 %), snaps (32%) och glögg (26 %).
Snapsen är mer populär bland de äldre, medan glöggen är mer populär bland de yngre som svarat.