Ett nytt samarbete ska göra att man kan driva fysiska butiker med minimal ekonomisk risk och utan egen personal. Bakom samarbetet står Splitgrid och Retail knowledge.
När Örebro-baserade Spligrid och Retail knowledge lanserar sitt nya samarbete talar man om att det ”kastar om alla gamla sanningar när det kommer till att bedriva fysisk retail”.
Och påståendet att stora ekonomiska risker minimeras och att man inte ens behöver investera i egen personal, kan väl låta som mumma för en och annan hårt prövad företagare.
– Samarbetet mellan Splitgrid och Retail knowledge ger leverantörer och varumärken möjlighet att själva verka på den fysiska arenan utan stora investeringar och långa ledtider. Även fastighetsägarna ges möjlighet att fylla ej uthyrda lokaler med intressant retail och minimala ekonomiska risker, menar de tu i en pressrelease.
Splitgrids tjänst innebär att intäkterna fördelas per automatik via en integration mot kassasystemet. Leverantör, fastighetsägare eller annan part får löpande intäkter från försäljningen tillsammans med försäljningsinformation. Automatiseringen minimerar administrationen och affärsrisken minimeras radikalt.
Retail knowledges driftbolag, Space invaders, ansvarar för den totala driften av butiken från ax till limpa. Då att driftbolaget redan är på plats med kassasystem, integrationer till Splitgrid och betalmetoder reduceras både investeringsbehovet och etableringstiden avsevärt. Retail knowledge ansvarar sedan att butiken driftas med rätt butikssäljare och butikschef.
– I och med detta samarbete blir det inte krångligt och kapitaltungt att bedriva fysisk retail. Upplägget är perfekt för drift av popup eller för internationella företag som vill testa etableringar på den svenska marknaden utan stora investeringar, säger Fredrik Weisten, vd för och grundare av Retail knowledge.